Workshopkoor - Mendelssohn Psalm 42

October

uur

organisatie: stichting Pieterskerkconcerten

Een dag lang werkten gevorderde amateurzangers met elkaar, onder de bezielende leiding van dirigent Patrick van der Linden, aan het instuderen van Mendelssohns geliefde en beroemde koorwerk Wie der Hirsch schreit, een muzikale zetting van psalm 42. Aan het eind van deze inspirerende dag voeren zij dit koorwerk nu uit voor een breed publiek. Van harte welkom!

Toelichting
De componist Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 – 1847) werd geboren in Hamburg uit Joodse ouders. Later namen zij het Lutherse geloof aan. Samen met zus Fanny groeide Felix op in een zeer beschermd en welgesteld milieu. Kunst in huize Mendelssohn was een must, met name moeder maakte zich hier sterk voor. Toen Felix nog een peuter was, verhuisde de familie naar Berlijn. Daar ontving hij zijn eerste pianolessen en maakte kennis met de muziek van Bach. In 1837, tijdens zijn huwelijksreis, schreef Mendelssohn volgens eigen zeggen, zijn beste religieuze compositie. Dit was de toonzetting van psalm 42, voor zangsolisten, koor en orkest, in de berijming van Martin Luther (1483 – 1546).