Concert Musica Vocale - Hollands Licht

Daan Manneke – Lamento
Rudolf Escher – Le vrai visage de la Paix
William Knight – Tij

Prijzen (administratiekosten inbegrepen) : € 20,00 / € 15,00 (jongeren tot en met 25 jaar)

Als eerste is er aandacht voor Frank Martin die dit jaar 50 jaar geleden overleed. Van hem hoort u de Messe à double Choeur. Deze dubbelkorige mis uit 1922/1926 is zijn meest uitgevoerde koorwerk. Het is een heel persoonlijk werk waarin Martin elementen uit het gregoriaans verweefde met 20e-eeuwse klankwereld. De muziek is afwisselend extatisch en heel intiem – niet voor niets een van de meest geliefde werken van deze componist. Hoewel Zwitsers van geboorte, woonde Martin een groot deel van zijn leven in Nederland. Dus mogen we hem een beetje tot de Nederlandse componisten rekenen.

Naast Martin staan er nog meer Nederlandse componisten op het programma. Van Rudolf Escher zingt Musica Le vrai visage de la paix uit 1957, een lofzang op vrijheid, gerechtigheid en liefde, een intens gebed voor schoonheid en vrede.

Ook geeft Musica Vocale een reprise van de twee jubileumcomposities uit die Daan Manneke en William Knight schreven ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het koor. Tot slot gaat Musica terug naar het rijke verleden van de Nederlandse muziekgeschiedenis, naar muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck.

Zo hoort u in één concert muziek uit 4 eeuwen Nederlandse muziekgeschiedenis.