Concert Kamerkoor JIP - Het Keltische pad

uur

organisatie: stichting Pieterskerkconcerten

onder leiding van Jonathan Ploeg en Imre Ploeg

Een vrolijk programma met unieke en in Nederland veelal onbekende muziek.

Prijzen (administratiekosten inbegrepen)
€ 17,50 / € 12,50 (jongeren tot en met 25 jaar)

Uitvoerenden
Ontdek de betoverende wereld van Oost-Europese melodieën met het programma gepresenteerd door Kamerkoor JIP. We nemen je mee op een reis door de rijke muzikale tradities van Oost-Europa, met een selectie van meesterwerken van prominente componisten als Mokranjac uit Servië, Leontovych uit Oekraïne en Tormis uit Estland. Deze visionaire componisten hebben op briljante wijze de authentieke volksmelodieën van hun regio’s omgezet in prachtige composities voor gemengde koren.

Veljo Tormis, misschien wel de meest geprezen van het trio, verklaarde ooit: ‘Ik maak geen gebruik van volksmuziek, de volksmuziek maakt gebruik van mij.’ Voor hem was volksmuziek geen medium voor zelfexpressie, maar eerder een roeping om de diepgang, betekenis en vorm van de volksmuziek weer te geven. Zijn leven lang heeft hij zich gewijd aan het verzamelen van oude melodieën van Fins-Oegrische volkeren rond de Baltische Zee.

Mykola Leontovych, met meer dan 150 a capella koorcomposities op zijn naam, baseerde zijn werken voornamelijk op betoverende volksmelodieën uit Oekraïne. De Servische componist Stevan Mokranjac, hoewel onterecht onbekend in de westerse koorwereld, heeft een onschatbare bijdrage geleverd door melodieën uit verschillende culturen zoals Kosovo, Turkije, Servië, Macedonië en Bosnië te verzamelen en ze eigentijds te bewerken voor kooruitvoeringen. Zijn ‘Garlands’ zijn unieke
meesterwerken waarin hij diverse korte volksliederen tot langere koorstukken samenvoegt.

Verwacht een betoverend concert met een mix van pakkende liederen die alledaagse taferelen tot leven brengen en diepgaande Oost-Europese klanken die de ziel beroeren. Mis deze unieke ervaring niet!

Website JIP